Má vôbec finančné poradenstvo zmysel a budúcnosť ?

Autor: Patrik Farula | 15.8.2013 o 22:32 | (upravené 18.8.2013 o 21:21) Karma článku: 1,45 | Prečítané:  358x

Počas mojej 12 ročnej praxe vo finančnom poradenstve som sa často stretával s otázkou: Ide to? Je o Vaše služby záujem? Naposledy sa ma to spýtal jeden lekár minulý týždeň...ako to teda vlastne je? Ako to vnímam ja?

V čase, keď som začínal sa písal rok 2001, na trh vtedy prichádzali prvé produkty, a ľudia v podstate nemali ani vedomie, čo znamená sporiť inde ako na vkladnej knižke, alebo prečo mať životné poistenie na viac ako 5 rokov...teda v podstate, predávalo sa...veď bolo aj komu, keďže ľudia okrem poistky v Slovenskej poisťovni a vkladnej knižke v slovenskej sporiteľni nemali nič.. Tak sme im ukazovali, ako tie úžasné poistky budú ročne vynášať aj 12%, študoval som ako niektorí predavači vedeli klientom ukázať krásne grafy, ako sa budú mať super v budúcnosti...

Doba sa ale odvtedy radikálne zmenila...klienti už veľa produktov majú a rovnako majú aj skúsenosti..ktoré nie vždy sú pozitívne ..ako jeden môj kolega hovoril...my dnes máme skúsenosti, vy máte peniaze, o pár rokov to bude naopak..:) Na trhu medzitým vstúpilo veľa poradenských spoločností, kde každá sa snaží utrhnúť čo najviac z klientskeho koláča.

A ako je to teda vlastne dnes?

Doba je radikálne iná a dovolím si povedať, že pre poradenstvo, ak si poradaca získa dôveru aj ľahšia. Veď už nemusím klienta presviedčať, aby si kúpil konkrétny produkt, ale on už často rôzne produkty má a je to len o tom zistiť, či sú mu vôbec k "niečomu", resp. či neexistuje výhodnejšie riešenie či už z pohľadu ušetrených peňazí (poistenie, úvery) alebo vyšších úrokov. A zároveň, je to často o vzdelávaní klientov, aby už konečne nenaleteli rôznym "výhodným" ponukám.

Ja dnes oveľa intenzívnejšie vnímam potreby tejto profesie..áno profesie...lebo poradenstvo nie sú zamestnanie, poradenstvo je služba, je to poslanie, je to pomoc tým druhým, aby sa mali lepšie.

Dnes skutočne som vďačný za to, že som to za tie roky nevzdal, ale vydržal som. Priznávam, že i ja som sa dopustil omylov, ktoré by som dnes už nikdy neurobil. Ale ako sa hovorí, kto nič nerobí, nič nepokazí..a z chýb sa treba poučiť a už ich viac neopakovať.

Dnes mám klientov, ktorí oceňujú to, že mi môžu zavolať, že majú niekoho, kto im kedykoľvek pomôže a nájde riešenia na rôzne problémy.

Mám týždenne cca 20 schôdzok a každý deň sa presviedčam, ako dôležité je financiám rozumieť a že jednoducho nie je možné, aby „obyčajný" človek mal čas na to, aby to vedel všetko naštudovať a hlavne aby sa tomu rozumel a vedel sa správne rozhodnúť. Trh sa dynamicky mení a stále prichádzajú nové a nové možnosti, ako efektívnejšie pracovať so svojimi financiami ale rovnako, prichádza aj veľa tých, ktorí vedia o nízkej gramotnosti Slovákov a slušne na tom zarábajú.

Mal som za posledné týždne stretnutia, ktoré ma len utvrdili v tom, prečo pracovať v tomto obore a dali mi istotu, že moja profesia má zmysel. Pár príkladov:

- Úspora na hypotéke mesačne cca 120 EUR a úver, ktorý bol pôvodne na 28 rokov sa nám podarí bez navýšenia nákladov splatiť za 19r

- Klient, ktorý na rôznych úveroch platil cca 230 EUR bude platiť iba 140 EUR

- Klient platil do „sporivého" poistenia mesačne cca 200 EUR bude po novom platiť 85 EUR  a zvyšné peniaze mu vyrobia podstatne väčší majetok, ako keby sporil naďalej v poistke

- klient zaplatí na kapitálové poistenie celkom za 10 rokov 4200 EUR a dostane garantovaných 4000 EUR

Samozrejme, je tu i veľa iných prípadov, kedy by sa oplatilo mať dobrého finančného poradcu. Koľko ľudí sa napr. pýta v akej banke si zobrať úver, čo bude do budúcna s 2. pilierom...často to končí tak, že zájdu do najbližšej, resp. tej, ktorú pozná kamarát a tam sa rozhodnú.

A môžem spomenúť rôzne iné príklady, kedy ľudia ani nevedia:

- aké sú ich sociálne dávky, čo by znamenalo to, keby boli PN alebo nebodaj by niekto zo živiteľov zomrel,

- aký bude ich dôchodok

- načo sú poistený a či vôbec vedia, za čo platia (až 50% prípadov hlásenia poistných udalostí je zamietnutých z dôvodu toho, že to ľudia nemajú poistené)

- ako ušetriť na poistení a prečo nesporiť v životnej poistke

- že by mohli ušetriť aj desiatky eur na splátkach svojich úverov

- ako si vybaviť výhodný úver na bývanie

- atď...:)

Príkladov existuje veľa a ja sa riadim pritom jedným pravidlom: neexistuje pre mňa klient, kde by som mu nevedel pomôcť tým, že mu ušetrím peniaze alebo získam peniaze naviac. To, že ma potencionálny klient odmietne sa v podstate pripravuje o možnosť zistiť ako na tom je. Za „prehliadku" nič neplatí a vždy to bude on, kto rozhodne, či akceptuje moje odporúčania  alebo nie.

A práve dnes som zažil prípad, keď mladý človek vo veku 30 rokov zomrel na infarkt. Náhle..rodina dostala od poisťovne list s vyjadrením, že mu zamietajú poistné plnenie, nakoľko mal poistenú smrť úrazom a zomrel klasickou smrťou. Keď som to počul, povedal som si, škoda, možno aj on patril medzi tých, ktorí poradcu odmietli s tým, že to má vyriešené a pritom ani nevedel, že to vyriešené nemal. A som presvedčený o tom, že podobných prípadov existuje veľa.

Takže čo na záver? Som rád, že podľa mňa nastáva doba, keď si ľudia začínajú uvedomovať, že sami to nezvládnu a že potrebujú odborníka.  Pre mňa je to osobne veľká príležitosť a zároveň výzva: neustále na sebe pracovať a budovať svoj image profesionála, podobne ako lekár, právnik.  Profesionála, ktorý má denne 4-5 stretnutí, neustále sa vzdeláva, číta knihy, absolvuje semináre, zviditeľňuje sa a patrí medzi špičku v danej spoločnosti, pod ktorou pracuje. A čo budúcnosť? Tej sa ja osobne nebojím, lebo ľudia potrebujú bývať, mať kľud keď prídu o príjem, mať peniaze na štúdium svojich detí, a prežiť krásnu a pokojnú starobu.  A je len na každom z nás, aby sme si zodpovedali na otázku, kto im to vyrieši - či to bude konkrétna finančná inštitúcia, ich kamarát alebo my...

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?